استنباط میانگین توزیع لگ نرمال با استفاده از p-مقدارها و فاصله های اطمینان تعمیم یافته

پایان نامه
چکیده

توزیع لگ نرمال به طور گسترده ای برای به دست آوردن توزیع متغیرهای تصادفی مثبت مورد استفاده قرار می گیرد. این توزیع دارای کاربردهای فراوانی از جمله در داده های مربوط به محیط های کار در معرض آلودگی و ‎‎ داده های زیستی ‎است. یک مسئله قابل توجه، استنباط آماری میانگین ‎ توزیع لگ نرمال است‎. در مواجهه با نمونه های بزرگ روش های ساده ای جهت به دست آوردن فاصله های اطمینان میانگین یک توزیع لگ نرمال توسط ژو و گائو ‎‎بررسی شده اند. در اکثر تحلیل هایی که در آن ها داده ها توزیع لگ نرمال دارند از نمونه های کوچک استفاده می شود که استنباط نمونه کوچک نامیده می شود. لند اولین محققی بود که در زمینه استنباط میانگین توزیع لگ نرمال به بررسی پرداخت. او روشی جهت به دست آوردن فاصله های اطمینان و نیز انجام آزمون های مربوط به میانگین توزیع لگ نرمال برای نمونه های کوچک ارائه داد. این روش بر مبنای توزیع های ‎شرطی‎ است و استفاده از آن ملزم به انجام محاسبات پیچیده است. همچنین این روش وابسته به جداول خاصی است که بر مبنای انحراف استاندارد نمونه مشاهده شده می باشند. اگر انحراف استاندارد نمونه مورد بررسی در جدول موجود نباشد، این روش غیر قابل استفاده خواهد شد‎. شاید یک راه حل، استفاده از ‎میانه ‎ به جای میانگین باشد. به علاوه در نظر گرفتن میانه توزیع لگ نرمال مشکل استنباط میانگین توزیع لگ نرمال را رفع می کند. اما با این حال کاربردهایی وجود دارد که مستلزم انجام استنباط بر روی میانگین توزیع لگ نرمال است. یکی از کاربردهای قابل توجه تحلیل داده های مربوط به محیط های کار در معرض آلودگی است. نیاز به استنباط آماری میانگین توزیع لگ نرمال و عدم ساده بودن روش های در دسترس برای این کار به وضوح در نوشته های راجع به مربوط به محیط های کار در معرض آلودگی به چشم می خورد. کاربردهای دیگری که نیاز به استنباط میانگین توزیع لگ نرمال دارند در ‎‎مورد بررسی قرار گرفته اند در استنباط مسائل آماری زمانی که یک پارامتر مزاحم حضور دارد، ‎p-مقدار ممکن است به آن پارامتر وابسته باشد و بنابراین نتیجه گیری بر مبنای آن معتبر نخواهد بود. در سال ‎1989 ویراهاندی و سویی به بررسی این مشکل پرداختند و با تعریف متغیرهای آزمون تعمیم یافته، ‎‎ ‎p-مقدار تعمیم یافته را به دست آوردند که به دلیل وابسته نبودن به پارامتر مزاحم از اعتبار بیشتری نسبت به ‎‎p-مقدار معمولی برخوردار بود. در همین راستا ویراهاندی در سال‎1993 ‎ به بررسی فاصله های اطمینان دقیق در مسائلی با وجود پارامتر مزاحم پرداخت و به وسیله ‎کمیت محوری‎ تعمیم یافته، فاصله های اطمینان تعمیم یافته را به دست آورد. وی این روش را برای استنباط آماری اختلاف میانگین های دو توزیع نمایی و اختلاف میانگین های دو توزیع نرمال به کار برد. همچنین وی در سال ‎1995 ‎ به بررسی مفصل این موضوع به همراه مثال های زیاد پرداخت. این کتاب در حقیقت اشاره به قابلیت اجرایی ‎‎p-مقدار تعمیم یافته برای بررسی کمیت هایی با حضور پارامتر مزاحم دارد. این پایان نامه بر اساس مقاله های ‏کریشنا مورتی و ‎توماس‎ متیو (2003) است که در آن آزمون ها و فاصله های اطمینان دقیق برای میانگین توزیع لگ نرمال با استفاده از ‎‎p-مقدارهای تعمیم یافته ‎ و فاصله های اطمینان تعمیم یافته به دست می آیند. همچنین با روشی مشابه نسبت (یا تفاوت) میانگین های دو توزیع لگ نرمال بررسی می شوند‎.

منابع مشابه

برآورد بیزی تعمیم یافته مینیماکس میانگین توزیع نرمال چندمتغیره با ماتریس کوواریانس مجهول

در این مقاله، کلاسی از برآوردگرهای بیزی تعمیم یافته مینیماکس برای میانگین توزیع نرمال چندمتغیره زمانی که ماتریس کوواریانس معین مثبت و نامعلوم است تحت تابع زیان درجه دوم به دست آورده می شود، که تعمیم کلاس برآوردگرهای بیزی تعمیم یافته مینیماکس لین و تسای (1973) می باشد.

متن کامل

برآورد بیزی تعمیم یافته مینیماکس میانگین توزیع نرمال چندمتغیره با ماتریس کوواریانس مجهول

در این مقاله، کلاسی از برآوردگرهای بیزی تعمیم یافته مینیماکس برای میانگین توزیع نرمال چندمتغیره زمانی که ماتریس کوواریانس معین مثبت و نامعلوم است تحت تابع زیان درجه دوم به دست آورده می شود، که تعمیم کلاس برآوردگرهای بیزی تعمیم یافته مینیماکس لین و تسای (1973) می باشد.

متن کامل

استنباط آماری روی پارامترهای توزیع لگ نرمال چند متغیره

سعی بر آن داریم آزمون فرض و فاصله اطمینان را برای آزمون برابری مولفه های میانگین در توزیع لگ نرمال چند متغیره و سپس آزمون برابری میانگین ها در k جمعیت چند متغیره لگ نرمال مورد بررسی قرار دهیم.

تعیین اندازه نمونه بیزی برای توزیع نرمال با استفاده از فاصله های با کمترین زیان پسین

در این مقاله ابتدا به معرفی فاصله های p-تحمل با کمترین زیان پسین پرداخته و سپس به کمک تابع زیان توان دوم خطا و استفاده از سه روش متوسط طول، متوسط همگرائی و بدترین برآمد به محاسبه اندازه نمونه برای برآورد پارامتر ɵدر توزیع نرمال با توزیع پیشین نرمال پرداخته می شود.

متن کامل

مقایسه چند روش آزمون فرض میانگین های جوامع لگ نرمال

توزیع لگ نرمال برای توصیف داده های مثبت و دارای توزیع چوله به راست با میانگین کم و واریانس زیاد به کار می رود. این توزیع در بسیاری از  علوم نظیر پزشکی، اقتصاد، زیست شناسی، علوم غذایی دارای کاربرد است. مقایسه میانگین های چند جامعه لگ نرمال همواره مورد توجه محققان بوده است  ولی ارائه یک آماره آزمون کارآمد برای این مقایسه بسیار مشکل است. در اینجا روش های مختلفی برای آزمون برابری میانگین ها در چند ...

متن کامل

استنباط در توزیع نرمال براساس نمونه‌گیری وزنی

  روش های معمول، استنباط آماری مبتی بر نمونه تصادفی است. اما در بسیاری از موارد مکانیسم نمونه گیری به گونه ای است که هر مشاهده با شانسی متناسب با تابعی نامنفی از آن ثبت می شود. چنین نمونه ای را نمونه وزنی گویند. بنابراین لازم است اصطلاحات مناسبی که بستگی به تابع وزن دارد در روش هی معمول استنباطی صورت گیرد. در این مقاله تحت چند وزن خاص چنین اصلاحاتی در روش های برآورد پارامترها در توزیع نرمال ارا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023